Highlight

Jeden svět představuje tematické kategorie

Jeden svět každoročně upozorňuje na důležitá témata, která hýbou společností. Program dvacátého šestého ročníku festivalu kromě tradičních soutěžních sekcí nabídne 7 nesoutěžních kategorií, které filmy podle tématu sdruží do sekcí Identity, Vrstvy moci, Blízký východ, Ekosystémy, Hledání svobody, Hrany dospívání a Komunity. Nově se v nich objeví i fikční filmy s lidskoprávní tematikou.

Sílu i limity zákona zastřeší kategorie Vrstvy moci. Divákům a divačkám nabídne například hraný celovečerní debut Bratři malajského režiséra Lay Jin Onga o dvou sirotcích žijících v nuzných podmínkách čtvrti v Kuala Lumpuru. Pravdu ukrytou hluboko v ruských lesích se vydá hledat historik Jurij Dmitrijev. Dokument Kauza Dmitrijev režisérky Jessicy Gorter povypráví o odhodlání vypátrat důkazy o hrůzách stalinistického teroru navzdory mocenské vůli státu.

Je ve světě showbyznysu důležitější spravedlnost, nebo publikum? Režisérky Cara Mones a Caroline Suh se ve snímku Sorry/Not Sorry, zařazeném do kategorie Identity, pozastavují nad případem standupového komika Louise C.K. obviněného ze série sexuálních napadení i dopadem na ty, kteří o jeho chování veřejně promluvili. Z jiného úhlu pohledu se na identity podívá fikční snímek Slow režisérky Mariji Kavtaradze, v němž si tanečnice Elena a tlumočník znakového jazyka Dovydas vytvářejí pevné pouto a rozvíjejí vzájemnou intimitu a blízkost.

Samostatná tematická kategorie bude letos patřit i Blízkému východu. Nabídne například snímek Žal v Lodu režisérky Hilly Medalia sledující osudy rodin spjatých v nekonečném koloběhu násilí ve městě Lod, kde vedle sebe žijí Izraelci a Palestinci. Nejen nestabilní politické a ekonomické situaci, ale i tlaku konzervativního okolí musí čelit hrdinka fikčního filmu Obtíž zařazeného do téže kategorie.

Poslední novináři v Mariupolu, hrany dospívání i potápějící se ostrov

Po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022 zůstal ukrajinský reportér Mstyslav Černov spolu s týmem zpravodajské agentury Associated Press (AP) v obléhaném městě Mariupol. Jako poslední přítomný novinářský tým přinášeli přímá svědectví o válečných zločinech, která následně obletěla svět. Dokumentární snímek 20 dní v Mariupolu v kategorii Hledání svobody ukáže nejen zákulisí válečné žurnalistiky, ale i osudy obyčejných lidí ve válce. Za zpravodajství z obléhaného města tým v roce 2023 obdržel Pulitzerovu cenu.

Temnou mozaiku mnohdy šokujících videí, která ruští teenageři zveřejnili na sociálních sítích, představí snímek Manifesto, pod nímž je podepsaný anonymní tvůrčí kolektiv s pseudonymem Angie Vinchito. Film zařazený do tematické kategorie Hrany dospívání klip po klipu ukazuje, jak snadno se mohou agrese a útlak nevědomky přenášet na další generace.

Na odlehlý dánský ostrov Mandø zavede snímek baskického režiséra Juana Palaciose Když nastává příliv, zařazený do sekce Ekosystémy. Přes obavy ze zvyšující se hladiny moře a klimatických změn v něm hrstka tamních obyvatel prožívá všední životy se vším, co k nim patří – ať už jde o oslavu stých narozenin, nebo přihlášení se do televizní soutěže Farmář hledá ženu. Ve stejné sekci festival promítne i film Květ burití režisérské dvojice Renée Nader Messora a João Salaviza, který oživí pohnutou historii domorodého brazilského kmene Krahô žijícího uprostřed amazonského pralesa.

Jak si zachovat uměleckou kreativitu navzdory režimu? Možnou odpověď nabídne režisérka San San F. Young v dokument Hongkong mixtape, zařazeném v sekci Komunity, v němž divačky a diváky zavede do hlubin uměleckého undergroundu a přinese osobní svědectví o každodenním životě na hraně zákona a aktivitách kreativního odboje.