Jeden svět interaktivně

Pobytu ve virtuálních světech mají lidé po celém světě za poslední dobu tak akorát dost. Nekonečné online konferenční hovory a všudypřítomné obrazovky mobilních telefonů se staly naší nemesis, před kterou unikáme ke stromům, keřům a rybníkům.

Přesto je v České republice stále spíše jen hrstka lidí, která by digitální eskapismus dotáhla k dokonalosti a uzavřela se do světa virtuální reality pomocí helmy napojené na počítač. Pro ty nejodvážnější, kteří by rádi okusili nové virtuální krajiny, Jeden svět připravil menší přehlídku interaktivních virtuálních projektů, které mají narozdíl od online tlachání opravdu vtahující sílu.

Diváci budou mít možnost prohlédnout si, jak vysychá Mrtvé moře (Bylo nebylo moře), projít se po britském sídlišti, kterému hrozí gentrifikace (Společné místo), nakouknout do stanu a vzpomínek jedné americké bezdomovkyně (Tady žijeme) nebo se ocitnout na hraně života a smrti se seniorem v pečovatelském domě v projektu (Bez)starosti2.

Po dvou úspěšných sezonách se Jeden svět interaktivně přesouvá z galerie DOX (kam se doufejme napřesrok opět vrátí) do karlínských kasáren, kde nabídne skromnou virtuální exhibici v bezpečném prostoru na čerstvém vzduchu.

Grafika počítačové hry. Nepravidelný útvar hnědé barvy levituje uprostřed. V pozadí jsou nazlátlé klenby, ve kterých se odráží světlo. V pásmu mezi útvarem a klenbami jsou čtyři roztříštěné objekty připomínající zrcadla, jsou zpola rozpadlé. Pod nimi je rozmázlá stříbřitá barva připomínající pivní pěnu./Computer game graphics. An irregular brown formation levitates in the middle. In the background are golden vaults, in which light is reflected. In the zone between the formation and the vaults, there are four shattered objects resembling mirrors, they are half disintegrated. Beneath them is a smudged silvery colour somewhat resembling beer foam.

Filmy z kategorie Jeden svět interaktivně

Grafický abstraktní obraz. V popředí je černý oltář, kolem něj pluje několik modrých a fialových úlomků kamene. V pozadí stěny ze světlého mramoru. Obraz je kaleidoskopicky deformovaný.

(Bez)starosti2

Experimentální VR film prostřednictvím pocitů tísně, meditativních metafyzických stavů, halucinací a abstrakcí otevírá nový pohled na sociální péči o seniory ve Velké Británii.

Vyschlé dno Mrtvého moře. Z popraskané země vyrůstá několik objektů. Jsou to sochy se žlebovitým tělem bez rukou a hlavou dívající se k nebesům. 

Bylo nebylo moře

Poetický interaktivní VR film o vysychajícím Mrtvém moři je vyprávěn třemi různými postavami, které mají k danému moři a jeho okolí velmi blízký a osobní vztah.

Funkcionalistické sidliště a šikmý pohled na fasádu jednoho z oprýskaných domů. Na něj se jakoby promítá obraz usměvavé blonďaté ženy, v pozadí projektovaného obrázku jsou také další lidé. 

Společné místo

VR seznámení s historicky významným sídlištěm pro sociálně slabší v jižním Londýně. Místo prochází masivní rekonstrukcí, způsobující změny i tisícům obyvatel, kteří zde stále žijí.

Kreslený obrázek. Nacházíme se ve stanu, jehož vstupní celta se pootvírá. Ve středu obrázku stojí hrací skříňka, která má podobu domečku na dřevěném podstavci, ve kterém je natahovací klíček. 

Tady žijeme

Přiblížit se bezdomovcům a jejich osudům se vždy zdálo obecně společensky obtížné a nepříjemné. Ne však v interaktivním VR, které se celé odehrává ve stanu americké bezdomovkyně Rockey.

Další tematické kategorie

Uprostřed stojí voják v těžké výstroji. Před sebou má opřený štít, ve kterém je zasunutá fialová květina. Přes obličej má masku, která zakrývá jeho nos a tváře, hledí do dáli. Po jeho pravici i levici stojí o kousek dál a o pár schodů výš další vojáci./In the middle stands a soldier in heavy body armour. He has a shield in front of him, in which a purple flower is inserted. He has a mask over his face that covers his nose and cheeks; he is looking into the distance. Other soldiers stand to his right and left, a little further and a few steps higher.

Mezinárodní soutěž

To nejlepší z aktuální světové dokumentární produkce je tradičně k vidění v Mezinárodní soutěži. V té se nacházejí nejnovější dokumenty, které v sobě snoubí tematickou důležitost...

Asi dvacet tváří hledí směrem do kamery. Jsou to Asiaté, přes pusu a nos mají chirurgickou roušku. Stojí těsně vedle sebe v řadách za sebou, muži i ženy promíchaně. V levé ruce drží kytice zabalené do papíru a v pravé čínskou vlaječku. Někteří s vlaječkou mávají, většina se tváří velmi vážně./About 20 faces are staring at the camera. They are Asians, they were surgical masks over their mouths and noses. They stand close together in rows, men and women mixed. Each of them holds a bouquet of flowers wrapped in paper in their left hand and a Chinese flag in their right. Some wave the flag, most look very serious.

Máte právo vědět

Soutěžní sekce tradičně rozkrývá případy porušování lidských práv, o kterých stojí za to vědět, přestože se o nich většinou v médiích nedočtete. Klíčové pro uvedené filmy...

Mužská hlava z poloprofilu zabírá pravou polovinu fotky. Muž má zavřené oči, má mokré vlasy sčesané dozadu, ze kterých stéká nahnědlá napěněná tekutina, která teče i přes obličej./A man

Česká soutěž

Tuzemská soutěžní kategorie si letos prošla několika ekvilibristickými výkruty. Vidina fyzického festivalu, k níž směřovalo počáteční plánování letošního ročníku, se jevila jako...

Žena v modré zástěře stojí mezi vysokými regály. V ruce má červené sluchátko od vytáčecího telefonu, který stojí na poličce před ní.  Z telefonu vede kabel, který žena zastrkuje do zdířky ve stěně, která slouží jako ústředna./A woman in a blue apron stands between high shelves. In her hand she holds the red handset of a rotary phone, which is standing on the shelf in front of her. A cable leads from the phone, which the woman plugs into the socket in the wall, which serves as a switchboard.

Vypadáváš

Letošní hlavní tematická kategorie odráží realitu, kterou mnoho z nás v pandemickém světě zažívá denně. Zatímco někoho život online pohlcuje víc a víc, jiní k němu nemají dostatečný...

Ve třídě stojí před tabulí dvě řady žen v půlkruhu, tváří se vážně. Žena úplně vpravo drží papír a něco říká, dívá se směrem k nám. Na sobě mají oblečení spíše v šedavých a hnědých tónech./In a classroom, two rows of women stand in a semicircle in front of a blackboard, looking serious. The woman on the far right is holding a piece of paper and saying something, looking towards us. They are wearing dull grey and brown clothes.

Ruský standard

Kategorie se snaží přinést plastický obraz země, o kterou má české filmové publikum tradičně velký zájem. Výběr filmů nebyl veden snahou upevnit obvyklé stereotypy o Rusku, ale snahou...

Do zhasnuté místnosti vchází jeptiška. Je nasvícená světlem z chodby. V přední části jsou dvě postele, na každé spí jedna žena. Na jednou postelí je křížek./A nun enters a dark room lit only by a light from the hallway. In front there are two beds, one woman sleeping in each. There is a cross over one bed.

Sex náš vezdejší

„Chléb náš vezdejší…“ – slova nejznámější křesťanské modlitby jsou jednou z nejopakovanějších duchovních i světských manter. Vyzývá k ukojení jedné ze základních lidských...

Ve vodě je starší žena, je nahá, leží naznak, má bílé vlasy stažené dozadu, ruce si dává k zavřeným očím a má černě nalakované nehty. Voda má ocelovou barvu./An elderly woman is in the water. She is naked, lying on her back, her white hair pulled back, hands next to her closed eyes and black polished nails. The water is the colour of steel.

Stáří vpřed!

Mládí si nepřipouští, že jednoho dne neodvratně zmizí. I to je možná jedním z důvodů, proč senioři, ač tvoří okolo šestnácti procent obyvatelstva České republiky, představují sociální...

Uprostřed vodní plochy jedou malé děti na červené oprýskané loďce. Dívka pádluje na své pravé straně, pádlo zrovna vytáhla z vody. Dívá se do nebe, kluk je v podřepu, kouše si prsty a jakoby se díval do kamery. Hladina vody je nahnědlá a klidná. V pozadí jsou po obou stranách domy na kůlech a vlevo vyrůstá z vody zeleň. Fotka má výrazné barvy./Small children are riding on a peeling red boat in the middle of the water. A girl is paddling on her right side, she has just pulled the paddle out of the water. She looks at the sky, a boy is squatting, biting his fingers and appears to be looking at the camera. The surface of the water is brown and calm. In the background there are houses on stilts on both sides and plants are growing out of the water on the left. The photo has vibrant colours.

Cesty ke svobodě

Sekci tvoří filmy odehrávající se v zemích s nedemokratickými režimy a také z oblastí, kde pracuje Člověk v tísni – ať už jde o humanitární a rozvojovou pomoc, anebo podporu lidskoprávních...

Mezi krajkovými bílými záclonami zavěšenými v několika řadách za sebou zpola vykukuje klidně sedící muž v bílém oblečení, nohy má křížem. Zprava k němu přichází tygr./Between several rows of hanging white curtains, a man wearing white clothes and with legs crossed peeks out at us. A tiger approaches him from the right.

Zemětaje

Otázky po environmentální rovnováze si festival Jeden svět klade každoročně. Loni se z tradiční kategorie Zemětaje dokonce stala sekce ročníková. I letos festival nabídne průřez mnoha...

Dívka je ve vodě, před ledovou stěnou. Vypadá to, jakoby šlapala vodu. Hlavu má nad hladinou, na očích má potápěčské brýle. Pod hladinou vidíme zbytek těla, na nohou má ploutve. Voda je průzračně modrá a hladina lehce zvlněná./A girl is in the water, in front of a wall of ice. It looks like she

Ať žije život!

Každoroční sekce Ať žije život! představuje oázu oddychu v našem programu. Věnuje se filmům, které vyprávějí příběhy nevšedních zálib a alternativních životních směrů, kterými...

Muž drží před svým obličejem zvětšovací sklo kulatého tvaru, skrz které vidíme jeho tvář. Muž se tváří vážně, má latinskoamerické rysy, na hlavě má černou kšiltovku./A man is holding a round magnifying glass in front of his face, through which we can see his face. The man looks serious. He has Latin American features and has a black cap on his head.

Panorama

Oblíbená kategorie nějvětších hitů uplynulé sezony nabízí i letos pestrý mix témat. Dva výrazné maďarské počiny z dílny HBO nám ukazují jednak to, jak jednoduše se může zrodit trauma...

Ve zpětném zrcátku, které je v pravé části fotky, se odráží část tváře blonďaté ženy středního věku. Pozadí fotky je rozmazané, zbarvené do zelena s pár odrazy světel jiných aut./The rear-view mirror, which is on the right side of the photo, reflects part of the face of a middle-aged blonde woman. The background of the photo is blurred, coloured green with a few reflections of the lights of other cars.

Krátce a výstižně

Kromě celovečerních dokumentů Jeden svět i letos nabídne lidskoprávní audiovizuální obsah v krátkometrážním balení. Krátké dokumenty jsou sestaveny do tří pásem, dvou tematických...

Grafika počítačové hry. Nepravidelný útvar hnědé barvy levituje uprostřed. V pozadí jsou nazlátlé klenby, ve kterých se odráží světlo. V pásmu mezi útvarem a klenbami jsou čtyři roztříštěné objekty připomínající zrcadla, jsou zpola rozpadlé. Pod nimi je rozmázlá stříbřitá barva připomínající pivní pěnu./Computer game graphics. An irregular brown formation levitates in the middle. In the background are golden vaults, in which light is reflected. In the zone between the formation and the vaults, there are four shattered objects resembling mirrors, they are half disintegrated. Beneath them is a smudged silvery colour somewhat resembling beer foam.

Jeden svět interaktivně

Pobytu ve virtuálních světech mají lidé po celém světě za poslední dobu tak akorát dost. Nekonečné online konferenční hovory a všudypřítomné obrazovky mobilních telefonů se staly naší...

Jeden svět dětem/Docs For Kids

Jeden svět dětem

Jeden svět nezapomíná ani na malé diváky a divačky. V kategorii Jeden svět dětem představuje filmy natočené s ohledem na školní věk dětí. Jde o krátké dabované snímky, díky kterým...