Film
BLIX NOT BOMBS
Hans Blix si dnes užívá klidný důchod. Na začátku milénia ale sehrál klíčovou roli ve válce proti teroru. V rozhovoru s režisérkou Gretou Stocklassa se zamýšlí nad svou kariérou i odkazem, který zanechá příštím generacím.
V České soutěži letos vykrystalizovaly mimořádné snímky, které se soustředí na vnitřní boje, jež jejich protagonisté*protagonistky svádějí.
V komorně vyprávěném příběhu v dokumentu Po prolomení ticha sledujeme mladou studentku herectví, která po založení iniciativy Ne!musíš to vydržet naráží na limity aktivismu i své vlastní. Ve vizuálně uhrančivém dokumentu Návštěvníci o antropoložce na Špicberkách zase můžeme vnímat silnou potřebu najít místo, kterému bychom mohli říkat domov.
Vnitřní touha po spravedlnosti může být motorem k aktivizování celé společnosti. Protagonista filmu Pongo Calling byl natolik pohnutý urážlivým výrokem Miloše Zemana o Romech, že se rozhodl na sociálních sítích ukázat skutečnost jinak a stal se hlasem romské komunity. Pravda nás ale může stát i život. Ján Kuciak a Martina Kušnírová se z uznávaných novinářů stali lovnou zvěří pro mafii na Slovensku a zaplatili cenu nejvyšší. Dokument Kuciak: Vražda novináře detailně zkoumá tento případ.
Některé z filmů tematizují i otázky ryze osobní. Jsme se sebou spokojeni*é? V našem těle, vztahu či rodinném zázemí? Marvin ve filmu Šťastný člověk prochází tranzicí. Tato existenciální potřeba stát se tím, kým se cítí být, ho přiměla vystoupit z davu a společně s rodinou nastoupit na cestu, která je v Česku stále vnímána skrz prsty. Kontroverze mohou vzbudit i různé podoby lásky, které zkoumá režisérka Jana Počtová v posledním díle své vztahové trilogie. I zde ale platí, že máme být autentické*autentičtí a pokud možno žít Šťastně až na věky.