Jeden svět interaktivně

Zatímco běžné dokumenty ukazují různé světy, filmy ve virtuální realitě do nich diváky přímo vrhají. Vzdálená skutečnost se tak najednou stává něčím velmi přítomným. Filmy přejímají i prvky jednoduchých videoher. Nové technologie dokážou simulovat různé stavy – např. pocit slepoty nebo agorafobii. Projekce virtuální reality budou k vidění v Diváckém centru v Galerii Lucerna. Vstup bude zdarma. Místo si můžete rezervovat u obsluhy v interaktivní zóně.

6. 3. | 17.00–20.00
7.–10. 3. | 17.00–21.30
11.–12. 3. | 14.00–21.30
13.–14. 3. | 17.00–21.30
15. 3. | 17.00–20.00
 
VR space v Galerii Lucerna podpořila a vybavila společnost
 
 
 


6 × 9

6 × 9 stop je výměra šedé místnosti s postelí, toaletou a dveřmi s otvorem pro servírování jídla. Takový je prostor pro život více než osmdesáti tisíc amerických vězňů. Pomocí virtuální reality lze na pár minut okusit absolutní izolaci a poznat deprimující pocity spojené se samotou. Ta může způsobit trvalé psychické následky. Vězni často trpí halucinacemi, paranoií či ztrátou identity. Detaily cely, nezřetelné zvukové podněty zpoza kovových dveří i grafické výpovědi přibližují každodenní realitu člověka ve věznicích v Kalifornii a New Yorku.


Stísněné sny

Agorafobie je abnormální strach z davu a veřejných prostranství, často doprovázený záchvaty paniky. Oskar žijící v Berlíně tento strach prožívá každý den po opuštění svého bytu, jediného místa, kde se cítí bezpečně. Zrychlený srdeční tep, zrychlené dýchání, nadměrné pocení. Pomocí virtuálního projektu nyní každý dokáže pocítit, jakým způsobem tato fobie zkresluje vnímání třeba i obyčejné jízdy metrem či každodenního nákupu. Vhled do úzkostné poruchy vytvořil Pascal Hanke jako součást absolventské práce. Využívá zde 360° technologii, kterou mísí se širokým spektrem filmařských možností od multi-screen efektu přes letecké záběry až po subjektivní kameru.


Já zvíře

Animal Equality, mezinárodní společnost pro ochranu práv zvířat, se rozhodla uskutečnit kampaň, ve které umožňuje veřejnosti nahlédnout do života různých farmářských zvířat. V tomto dokumentu se jedná o utajenou virtuální prohlídku jatek. Prasata procházejí celým životním cyklem od narození až po usmrcení bez spatření přirozeného denního světla a čerstvé vody. Dokument čistě observačně a zároveň empaticky nahlédne do malého prostoru, ve kterém se pohybují od prvních do posledních chvil svého života. Silný emocionální zážitek poukazuje na etickou problematiku konzumace masa z velkochovů.


Kartonová bouračka

Animovaná dokumentární hra zve na klidnou a slunnou projížďku do kartonového městečka. Řídit netřeba, vše ovládá automatický řidič zabudovaný do přístrojové desky. Co když se ale na silnici objeví překážka? Jak se má robotický řidič zachovat? Idylická jízda se mění ve svět statistik a pravděpodobností, a je jen na hráči, zda v daný okamžik zvolí obecné, nebo vlastní blaho. Jak se rozhodnout, když ztrátám zabránit nelze? Případová studie otevírá téma vysoké silniční nehodovosti a představuje nejnovější technologie, které by měly přispět ke snížení počtu dopravních tragédií. V tomto světě kartonů si každý může zahrát na tvůrce osudu bez úhony na zdraví nebo životech. Jak ale vyřešit etická a filozofická dilemata o tom, kdo zůstane žít a kdo ne?


Poznámky o slepotě - VR

Interaktivní dokument je do programu letošního ročníku Jednoho světa zařazen spolu se stejnojmenným celovečerním dokumentem. Audiozáznamy oslepnuvšího spisovatele Johna Hulla byly v 90. letech zpracovány pro vědecké účely, především v oblasti neurologie. Zároveň dodnes autenticky zprostředkovávají niterné dojmy, představy a prožitky člověka, který přišel o zrak. Díky černým brýlím virtuální reality je možné jeho zkušenost prožít na vlastní kůži. Temné prostředí pomalu odhaluje obrysy tvarů pomocí výrazných i zdánlivě nenápadných zvuků a ruchů. K jejich ilustraci slouží pohyblivé světélkující body, které spouští magickou hru nečekaných vjemů, s nimiž si nevidomí denně tvoří svůj svět.


Vyhnaní

Válka a perzekuce vyhnaly z domovů kolem 30 milionů dětí. Pomocí virtuální reality je možné se velmi zblízka seznámit se třemi z nich. Oleg (11), Chuol (9) a Hana (12) střídavě vyprávějí své příběhy. Film imerzivním způsobem nechává nahlédnout do prosté kánoe v Jižním Súdánu, bere pozorovatele na střechy zřícených ukrajinských domů či na libanonské pole plné pracujících syrských migrantů. Kamera umožňuje stát se dalším členem party bezprostředních dětských hrdinů. Autentický dokument ukazuje jiný pohled na téma uprchlictví a následky soudobých válek.


Na dobu neurčitou

Velká Británie je jedinou zemí EU, která může zadržovat osoby, jak dlouho uzná za vhodné. Imigranti marně toužící po azylu zde často končí v detenčních centrech. Bez možnosti úniku, bez vědomí toho, kdy budou propuštěni. Pomocí virtuální reality lze nahlédnout, jak takový život vypadá a vyslechnout si příběhy některých z nich. Co prožívají a kým se cítí být? Režisér Darren Emerson je jedním z průkopníků VR snímků, za které byl oceněn na největších světových festivalech dokumentárních filmů. Nyní se vypravil do temného prostředí detenčních center Británie a lyricky zachycuje příběhy vězňů bez provinění.